
 

ISSN 2386-7876 – © 2021 Communication & Society, 34(1), 29-40 

29

The Political and Economic 
Dependence of the Press in Macao 
under Portuguese and Chinese 
Rule: Continuity and Change 
 

Abstract 

The article analyses the media system in Macao, a special 

administrative region of China that transitioned from Portuguese 

to Chinese sovereignty in 1999, becoming one of cities in the world 

with the largest number of published newspapers per capita. 

Combining historical research with the analysis of contemporary 

empirical data collected through interviews with journalists 

working on the ground, the research demonstrates how there is a 

long tradition of state control that goes back to the colonial era 

and that has assumed different forms, ranging from outright 

censorship to physical intimidation of journalists and economic 

dependence on the government. Limitations and control strategies 

imposed on news reporting during the Portuguese administration 

continue to be practiced today by the Chinese authorities. Even so, 

journalists operating on the Macao media market tend to overstate 

the level of freedom they are given, which can be attributed to 

media outlets being economically dependent on the state. 

Nevertheless, the level of freedom attributed to the press is today 

higher than it had been during the colonial period with some 

critical voices being allowed to reach the media. This needs to be 

understood in the context of what has been defined as the Chinese 

safety valve strategy. 

 

Keywords 
Censorship, Journalism Practice, Media Systems, Press Freedom, Press 
Subsidies. 

 

1. Introduction 

Two years following the handover of Hong Kong to China, on 20 December 1999 Macao was 
also returned to Chinese administration after several centuries of Portuguese rule. In both 
cases concerns about the loss of freedom and civil rights emerged and many doubts arose on 
the relationship between civil society, local authorities and the Chinese central government 
in Beijing. The preservation of western values, namely the ideal of a free press, became a 
preoccupation for the communities living in these territories after the British and Portuguese 
administrations came to an end. 

This concern has not been dissipated more than twenty years after the handover of Hong 
Kong and Macao, then becoming two special administrative regions of China. Even though the 
media are mostly private in both territories, and there is an established tradition of an 

Nelson Costa Ribeiro 
https://orcid.org/0000-0003-4724-550X 

nelson.ribeiro@ucp.pt 

Universidade Católica Portuguesa 

 

 

José Manuel Simões 
https://orcid.org/0000-0002-0730-7780 

jmsimoes@usj.edu.mo 

University of Saint Joseph 

 

 
Submitted 

January 1st, 2019 

Approved 

July 3rd, 2020 

 

 
© 2021 

Communication & Society 

ISSN 0214-0039 

E ISSN 2386-7876 

doi: 10.15581/003.34.1.29-40 

www.communication-society.com 

 

 
2021 – Vol. 34(1) 

pp. 29-40 

 

 
How to cite this article: 

Ribeiro, N. & Simöes, J. M. (2021). 

The Political and Economic 

Dependence of the Press in Macao 

under Portuguese and Chinese 

Rule: Continuity and Change. 

Communication & Society, 34(1), 29-

40. 



Ribeiro, N. & Simöes, J. M. 
The Political and Economic Dependence of the Press in Macao under Portuguese and Chinese Rule: 

Continuity and Change 

ISSN 2386-7876 – © 2021 Communication & Society, 34(1), 29-40 

30 

ideologically stratified press (Chan & Lee, 1988), the possibility of producing news reports that 
take a critical stance towards China remains a sensitive topic. Concerns about political 
interference on reporting actually increased in 2016 after the Chinese e-commerce giant 
Alibaba bought South China Morning Post, Hong Kong’s English language leading newspaper. 

However, while a lot of media and academic attention has been devoted over the last 
decades to the restrictions imposed on press freedom in Hong Kong, with street protests 
making international headlines on several occasions1, the same cannot be said about Macao 
which has been mostly neglected with very few pieces of research dealing with the media in 
the territory. This can be explained by a couple of reasons. First, Macao has always been 
outside the English-speaking geography. Second, it is a small territory both in terms of land 
and population. Located on the western side of the Pearl River Delta, 40 miles on the West of 
Hong Kong, it occupies 11.8 sq. miles, and even though it is considered the most densely 
populated region in the world, its population totalled 650 thousand people in 2016 (DSEC, 
2017). 

Departing from this context, the aim of this article is to discuss how the media system in 
Macao has been reconfigured since the handover and how this might affect press freedom. An 
overview of the media landscape in the territory before and after 1999 will be presented, which 
will allow for comprehensive understanding of which changes did take place after the 
departure of the Portuguese colonial authorities and which characteristics of today’s media 
system were already in place during Portuguese rule. 

Contrary to Mainland China that transitioned from a commanded economy to a capitalist 
model, Macao transitioned from a small economy controlled by a young democratic state to a 
larger economy controlled by a semi-autocratic regime. Furthermore, and despite its 
integration in China, Macao mostly remains a small market. This also has to be taken into 
account since, as Manuel Puppis (2009) has demonstrated, state size matters when it comes 
to media policy and regulation. In countries with small markets, a high level of dependency 
on the political sphere tends to be the norm. Josef Trappel (2010) not only supports this idea 
but has demonstrated how in smaller European countries this has been the only option left to 
governments to defend their domestic media markets from being totally crushed by 
neighbouring countries with larger production and distribution capacities. Even mid-sized 
countries resort to subsidies to foster cultural pluralism and counter market failures. Finnish 
support for publications in national minority languages and Italian subsidies for local 
broadcasters are two examples of this (Nielsen & Linnebank, 2011). Moreover, despite claims 
to the contrary, even in the USA and in Northern Europe the media, particularly the press, are 
given different types of public support and thus have never “been fully free and independent 
from government or other major institutions in any democratic society” (Picard, 2013, p. 50). 
While public broadcasting is the most obvious case, the press is also given direct and indirect 
support, including tax exemptions and postal subsidies, just to mention a few examples. 

2. Objectives and Methodology 

By studying the case of Macao, we aim to add complexity to our understanding of the evolution 
of the media system in a territory under Chinese administration, with a long tradition of 
multiculturalism and which is presently the city in the world with the largest number of 
published newspapers per capita (Simões, 2017). Even though it has mostly been ignored by 
scholarship, the case of Macao has unique features that distinguish it from the reality of Hong 

 
1 One of most important protest to first reach international media attention took place from September 
to December 2014, during which a series of sit-in street protests, led by students, occurred in Hong 
Kong. Known as the “umbrella movement,” the protests started after the Standing Committee of the 
National People’s Congress decided on reforms to the electoral system which were perceived as giving 
the Chinese Communist Party the power to pre-screen the candidates that would be allowed to run for 
the Hong Kong Chief Executive election in 2017. 



Ribeiro, N. & Simöes, J. M. 
The Political and Economic Dependence of the Press in Macao under Portuguese and Chinese Rule: 

Continuity and Change 

ISSN 2386-7876 – © 2021 Communication & Society, 34(1), 29-40 

31

Kong, and this can broaden our knowledge on how the Chinese government is dealing with 
media and press freedom in the administrative special regions. 

The research combines an historical approach with the analysis of contemporary 
empirical data collected through qualitative methods, enabling an in-depth understanding of 
the historical evolution of the relationship between the media, the market and the political 
sphere in Macao. The analysis presented is grounded on the theoretical perspective of the 
political economy of communication, which aims to understand the power relations that 
come into play during the production, distribution and consumption of communication 
resources (Mosco, 2009). It is based on documental research conducted at the Historical 
Archive of Macao, legislation analysis and interviews with some of the most renowned 
journalists who have been working in the territory for a period of at least ten years. 

In Macao, as in many states in Asia, freedom of the press is a sensitive topic, making it 
more difficult for journalists to speak openly about their daily routines and their editorial 
decisions. However, for the purpose of this article, seven journalists working in newsrooms 
in the territory were interviewed and asked questions about the constraints imposed on their 
daily work. Two criteria were applied for the selection of the interviewees: a) level of 
knowledge of the news production routines in place in the territory – thus only journalists 
working in Macao for more than ten years were selected; b) representation of different 
newsrooms – the interviewees work in six different media organisations: public television 
broadcaster TDM, Radio Macau, newspapers Ponto Final (daily), Journal Tribuna de Macau 
(daily) and O Clarim (weekly), and magazine Revista Macau. The data collected through the 
interviews was subject to a thematic content analysis which allowed the main patterns in the 
journalist’s discourses about press freedom in Macanese newsrooms to be identified. 

An overview of the media system in Macao before and after the handover will be 
presented, focusing on the degree of freedom given to journalists when reporting events 
taking place in the territory. This will allow us to answer the following research questions: 
how did the media system develop in Macao throughout the 20th century? What was the level 
of independence given to journalists? What were the main changes in the media landscape 
after the transition from Portuguese to Chinese administration? 

Answering these questions will enable us to fully understand which characteristics of the 
media market are new, and eventually a consequence of the policies implemented by the 
Chinese authorities, and which remain from the media system that existed before the 
handover. 

3. Origins and Development of the Press under Portuguese Rule 

Macao was ruled by Portugal between the 1550s and 1999. The first Portuguese settled in the 
territory in the mid-16th century and in 1557 Macao was rented to Portugal as a trading port 
administrated under Chinese authority. More than three centuries later, in 1887, China 
recognised Portuguese sovereignty over the territory and it thus became a colony of the 
Portuguese Empire (Aresta & Oliveira, 2009). 

Since its emergence in the territory, journalism was far from being considered an 
autonomous profession since it was mostly perceived as an extension of political activity. 
During most of the 19th and 20th centuries journalists had to deal with censorship which 
depended directly on the governors. The periods during which the press enjoyed total 
freedom were indeed very scarce (Braga, 1965) and control was severely tightened up following 
the establishment of the military dictatorship in Portugal in 1926 that opened the way for 
Oliveira Salazar to found a nationalistic and authoritarian regime known as the Estado Novo 
(New State). Officially created in 1933, with the approval of a new constitution that functioned 
as the regime’s legal framework, the dictatorship led by Salazar adopted censorship as one of 
its main pillars. 



Ribeiro, N. & Simöes, J. M. 
The Political and Economic Dependence of the Press in Macao under Portuguese and Chinese Rule: 

Continuity and Change 

ISSN 2386-7876 – © 2021 Communication & Society, 34(1), 29-40 

32

On the same day the constitution came into force –11 April 1933– the government issued 
a decree determining that all periodical publications of a social or political nature, ranging 
from leaflets to newspapers, had to be checked by committees appointed by the government 
before they were approved for publication (Ribeiro, 2015). In January 1937, a new piece of 
legislation was published regulating censorship in the colonies. Its main aim was to 
homogenize censors’ actions in the entire Portuguese Empire. The new bill stated that citizens 
had the right to “openly express their thoughts through the press” (Decree-Law 22.469, Article 
1). However, it also mentioned that censorship applied to all publications with the aim of 
“preventing the subversion of public opinion” (Decree-Law 22.469, Article 3). 

Newspapers had to be checked before publication, which meant that censors had the 
power to decide what would reach public opinion through the press. Even though this was 
also the situation in Macao, the control over publications in the Chinese language became less 
strict after several incidents that took place in 1966 following the launch of the Cultural 
Revolution. The Chinese community of Macao then demanded more autonomy from the 
colonial rule, which was ultimately conceded in January 1967, putting an end to several months 
of disturbances that endangered the Portuguese rule (Patrão, 2004) at a time when ideologies 
that ruled China and Portugal could not be at more opposite ends of the spectrum. From the 
Cultural Revolution and until the handover, it was clear for all those working in the press in 
Macao that censorship did not reach the media in Chinese. 

Besides the press, the action of the censors also extended to radio. The first major station 
to be established in the territory was Rádio Clube de Macau (Radio Club of Macao) which arose 
in 1941 following the closure of two amateur stations. In 1952, a second professional 
broadcaster emerged, Radio Vila Verde. Both stations aired programmes in Portuguese and 
Chinese (Museu das Comunicações, 2016). Similar to what happened with most stations that 
were set up in the territories controlled by Portugal in Africa and in the Indian subcontinent, 
these two broadcasters were established by private entrepreneurs who were members of the 
colonial elite and thus kept good relations with the Portuguese authorities (Ribeiro, 2014). 
Furthermore, in the case of Rádio Clube of Macau, the names of those who composed the 
different management teams throughout the years were sent to the Governor for approval, 
which guaranteed the political alignment with the colonial power of those who ruled the 
station2. 

During the entire period of the Portuguese dictatorship that lasted until 1974 the media 
landscape in Macao remained tightly controlled by the colonial government that ensured that 
both the press and broadcasting would promote Portuguese interests at a time during which 
decolonization had risen to the centre of the international agenda. In 1962, when Salazar’s 
government decided to exercise greater control over the media in the Empire, the privately-
owned Rádio Clube de Macau was transformed into a public station –Emissora de 
Radiodifusão de Macau (Macao Broadcasting Station)– that thus came under the direct control 
of the colonial authorities. By then it was already clear that the Portuguese and the Chinese 
press operated following different rules. Despite it being impossible to trace political and 
economic relations between the owners of the newspapers published in Chinese and the 
Communist Party, all evidence indicates that these relations existed. 

The coup d’étát that overthrew the Portuguese dictatorship in April 1974 did not bring 
immediate freedom for the media. In August 1974, an ad-hoc commission to control the press, 
radio, theatre and cinema was established in Macao (Gomes, 2001) and even though it did not 
act as a censorship body, it had the ability to apply fines, which posed a serious threat to all 
newspapers that were experiencing precarious financial situations. 

 
2 Several documents available at the Arquivo Histórico de Macau (Historical Archive of Macau), folders 
MO/AH/AC/SA/01/19162, MO/AH/AC/SA/01/19436 e MO/AH/AC/SA/01/19705, confirm this situation. 



Ribeiro, N. & Simöes, J. M. 
The Political and Economic Dependence of the Press in Macao under Portuguese and Chinese Rule: 

Continuity and Change 

ISSN 2386-7876 – © 2021 Communication & Society, 34(1), 29-40 

33

On the transition to democracy in Portugal, political parties were once more called to 
play a central role in the political process. In Macao two main political groups were 
established: Centro Democrat́ico de Macau (Democratic Centre of Macao - CDM) and 
Associaciaçaõ para a Defesa dos Interesses de Macau (Association for Defence of the Interests 
of Macao - ADIM). While the former was close to the Portuguese Socialist Party the latter had 
connections with the Portuguese Christian Democratic Party. Both established weekly 
magazines to spread their political ideals: CDM founded Democracia em Marcha (Democracy 
in Motion) in 1974 while ADIM established Confluência (Confluence) in 1975. Furthermore, both 
parties founded newspapers in 1982: CDM published the weekly Tribuna de Macau (Tribune 
of Macao), and ADIM printed the daily Jornal de Macau (Newspaper of Macao). 

The establishment of these two newspapers introduced significant changes in the 
journalistic work produced in Macao that was then still limited to the publication of news 
from international agencies along with local stories on social events taking place in the 
territory. With the launch of Tribuna de Macau and Jornal de Macau, a larger number of 
journalists were recruited from outside the territory, mostly from Portugal. Both newspapers 
functioned, however, as the voice of the parties that financed them and the number of 
journalists employed by each newsroom was very small, ranging from two to five depending 
on the year (Patrão, 2004). 

Although censorship came to an end after democracy was installed in Portugal, in Macao 
the law that regulated the press was only revoked in 1990. In actual fact, even though the press 
broke free from the shackles that had tied it down during the dictatorship, most evidence 
supports the conclusion that up to the end of Portuguese rule in Macao the content distributed 
by the media was either under the direct or indirect control of local government. In 1983, five 
journalists of TDM were expelled from Macao allegedly for political reasons and there were 
also cases of journalists recruited in Lisbon by members of the Macao government to work 
for the local press (Patrão, 2004). 

The 1980s was also marked by an increase in the interest by both the Portuguese and 
Chinese governments to have a more active role in news production. The Portuguese State-
owned news agency –Lusa– opened a delegation in Macao, with the support of the local 
government, while the New China News Agency (Xinhua) established its own office in the 
territory. Moreover, TDM – Companhia de Televisão e Radiodifusão de Macau (Radio and 
Television Company of Macao) was established as a public service company replacing its 
predecessor, ERM. Besides being given the responsibility of radio broadcasting it was also 
expected to broadcast television, which eventually occurred in 1984, with the broadcaster 
offering bilingual programming in Portuguese and Chinese. Three years later, when China 
and Portugal signed a Joint Declaration agreeing on the handover to take place in December 
1999, TDM was already operating two different television channels, one in Portuguese and 
another in Chinese. 

4. The Media Landscape during the Transition Period 

The transition period that started in 1987 with the signing of the Joint Agreement, was marked 
by several changes in the media, mostly those operating in Portuguese. Where broadcasting 
is concerned, in 1998 the public service company –TDM– was opened to private investment 
with the State retaining a stake of 50.5%. It was then renamed Teledifusão de Macau 
(Telediffusion of Macao), maintaining the acronym TDM (RAEM, 2015). It continued to air two 
different channels in Portuguese and Chinese, which remained under close scrutiny from the 
local government. 

A major shift also took place in the newspaper sector in the year prior to the handover, 
with the merger of the two major Portuguese dailies, Tribuna de Macau and Jornal de Macau. 
Despite having different political alignments, the owners decided to join forces in order to 
face the changes that were expected to take place in the media system after the transition 



Ribeiro, N. & Simöes, J. M. 
The Political and Economic Dependence of the Press in Macao under Portuguese and Chinese Rule: 

Continuity and Change 

ISSN 2386-7876 – © 2021 Communication & Society, 34(1), 29-40 

34

(Dinis, 2011). The newspaper that arose from the merger was named Jornal Tribuna de Macau 
and first reached the stands in June 1998. Two other dailies were then published in 
Portuguese: Macau Hoje (Macao Today) and Futuro de Macau (Future of Macao), both founded 
in the early 1990s. These three newspapers divided the market with two weeklies also 
published in Portuguese: Clarim and Ponto Final. While the latter was a recent project, 
launched in 1991, the former had a long history –it was founded in 1948 by a group of Catholics 
and later became the official newspaper of the Diocese of Macao (Clarim, 2016). All these titles 
had very small print-runs not exceeding 2000 copies each. 

Before the handover there was also an expansion of the Chinese language newspapers in 
the territory with a total of seven dailies and nine weeklies being published in 1999. This took 
place at a time when two English papers printed in Hong Kong also reached Macao –South 
China Morning Post and Hong Kong Standard. The population of the territory was then 
estimated to be 450,000 people making it one of the territories in the world with the largest 
number of newspapers per capita. Moreover, the number of titles in Portuguese was even 
more astonishing as, according to the general census of 1996, only 1.9% of the population aged 
over three spoke Portuguese on a regular basis (Matias, 2016), with 95% of the residents 
identifying themselves as Chinese (Clayton, 2009). 

While radio and television were mostly paid for by the local government, the explosion 
in the number of newspapers was sponsored by local businessmen, politicians and lawyers 
for whom the press was an investment, not because of the revenues they could gain from the 
publications but because these allowed their owners to increase their influence in Macao. As 
the business was not profitable, the proprietors themselves covered the expenses not paid by 
advertising, which “came mostly from government departments and judicial announcements” 
(Gomes, 2001, p. 26). The newspapers had an additional and important source of income also 
originating from the government. From 1987 onwards, a monthly subsidy of 12,000 patacas 
(USD 1500) was granted to all newspapers in publication in Chinese and Portuguese, the two 
official languages, which was intended to cover production costs (Dispatch 111/GM/87). 
Therefore, what at a glance may have seemed to be a flourishing media market –comprising 
over a dozen dailies and a dozen weeklies, two radio programmes and two television 
channels– was in fact a very small market controlled by a restricted political and economic 
elite. 

In 1991 a slight change was made to the legislation regulating press subsidies. Newspapers 
had to be in publication for at least three years before they could apply for public financing 
(Dispatch 122/GM/91). In practical terms, owners had to prove they had the capacity to support 
the titles for a few years without government money. Moreover, as pointed out by Gomes 
(2001), not all newspapers were granted the subsidy after three years in publication. Those 
that tended to be more critical of the government –which were the cases of Ponto Final and 
Futuro de Macau– had to enter a legal battle in order to see their rights recognized. 

During the transition period, a press ordinance was published inspired on the 
Portuguese legislation. Besides assuring the freedom of the press and journalists’ access to 
sources of information (Law no. 7/90/M, Articles 5 and 6, August 6, 1990), the legislation passed 
in 1990 also ensured the creation of a Press Council that would be responsible for 
guaranteeing independence from both political and economic powers. It was also expected to 
ensure pluralism and to act as a mediator in disputes between the press and citizens (Law no. 
7/90/M, Articles 25 and 26, August 6, 1990). However, a battle over who should propose the 
members of this body went on for a few years leading to it never being established, as Macao’s 
Legislative Assembly never managed to approve its members. 

The final years of Portuguese rule were also marked by several cases that ended with 
journalists losing their jobs as a consequence of editorial decisions. Two of the interviewees 
who worked in Macao prior to the handover confirm that “the Portuguese authorities 
exercised strong pressure over the media” (J. Lopes, interview, 13 June 2016) and that those 



Ribeiro, N. & Simöes, J. M. 
The Political and Economic Dependence of the Press in Macao under Portuguese and Chinese Rule: 

Continuity and Change 

ISSN 2386-7876 – © 2021 Communication & Society, 34(1), 29-40 

35

pressures were “the result of the political battles taking place in Portugal that affected the 
local governor, whose continuation in office depended on the Lisbon authorities” (L. Ortet, 
interview, 28 June 2016). All that was written about the Macao local government ended up 
being read in Portugal which caused the governor to keep the press on a short leash. 

The bad relations between the newspapers and the governor himself, mostly those 
published in Portuguese, marked the everyday life of reporting (Patrão, 2004). Judicial 
lawsuits against journalists became regular along with physical intimidation, the most evident 
example being the attempted murder of the editor of Macau Hoje, which led the newspaper to 
publish an article in which it commented on the pressures regularly exercised over those who 
wrote in the press: “In Macao, when a journalist writes about […] powerful lawyers, or about 
mafia activists, drug dealers, those who trade weapons, governors or corrupt businessmen or 
political mercenaries, there is a high probability of his life being put in danger” (Macau Hoje, 
1999). Even though this was an extreme case, the odds of the press being free from political 
and economic pressures remained very low until the handover, more so because all 
newspapers were dependent on official subsidies and institutional advertising or were paid 
for by the few major companies that operated in the territory and which also had close links 
to the colonial government. 

5. Characteristics of the Media System under Portuguese Rule 

Even though the media landscape in Macao in the 1990s was substantially different from that 
which had existed during the dictatorship years in Portugal, when analysing the territory’s 
media system through the lens of the four dimensions proposed by Hallin and Mancini (2004) 
–state role, professionalism, political parallelism and media markets– we can conclude that 
there are a few characteristics that did not undergo significant alteration after the 
establishment of democracy. The State continued to play a central role in the media 
companies it financed either directly or indirectly. The press published in Portuguese 
transitioned from political alignment with the colonial regime to political parallelism with the 
two main parties that emerged in the territory in the late 1970s. 

As the handover approached the different political voices became less audible and the 
media adopted political alignment with the local government. In an analysis of the press 
during the last month of the transition period Matias (2016) has demonstrated that even 
though a few newspapers were somehow critical of how Portugal and the local government 
were managing the transition, political disputes were no longer present on the news but 
instead there was a clear focus on the Portuguese legacy and on official events. On the other 
hand, while the level of professionalism increased slightly in the 1980s, it remained mostly 
low with journalists having low independence to make editorial decisions. The market 
continued to be a residual player in defining the media system that was mostly dependent on 
the revenues originating from subsidies, institutional advertising and donations from its 
owners. Thus, despite all the changes operated in Macao’s media market throughout the final 
one hundred years of Portuguese sovereignty, its main characteristics remained mostly 
unchanged and can be illustrated as follows: 
 

Table 1: Dimensions of the Macao Media System in the 20th century (under 

Portuguese administration). 

State Role 

HIGH 

Political parallelism 

HIGH 

Professionalism 

LOW 

Media Market 

LOW 

Source: Own elaboration. 



Ribeiro, N. & Simöes, J. M. 
The Political and Economic Dependence of the Press in Macao under Portuguese and Chinese Rule: 

Continuity and Change 

ISSN 2386-7876 – © 2021 Communication & Society, 34(1), 29-40 

36

During the period of colonial rule, the press served as a vehicle for the promotion of 
businesses operated by the different communities that lived and traded in Macao. It also 
played a political role by functioning as a tool used by the local government to disseminate its 
policies and political decisions. Until 1974, press freedom was limited and the colonial 
authorities ensured that all publications that saw the light of day agreed with the ideology of 
the Lisbon regime. After a democratic regime was set up in Portugal, and despite censorship 
coming to an end, the government of Macao continued to have a say in both the press, which 
it controlled indirectly, and broadcasting that it directly owned. It is therefore possible to 
conclude that there was a high degree of involvement of the State in the media system 
throughout the entire 20th century under the colonial regime. 

6. The Media System after the Handover: Change and Continuity 

Sovereignty over Macao was transferred from Portugal to China on 20 December 1999. The 
agreement between the two countries stipulated that the territory would be given a high 
degree of autonomy for fifty years in order to ensure a smooth transition. Macao will maintain 
its own legal system, monetary system and immigration policy at least until 2049 while 
military defence and foreign affairs are a competence of Beijing (Joint Declaration of the 
Portuguese and Chinese Governments, 1999). 

The law that established the Macao Special Administrative Region clearly states that all 
those residing in the territory are entitled to freedom of expression. The freedom of the press 
is also recognized as a foundational value of the special region (Basic Law of the Special 
Administrative Region of Macao, articles 27 and 32, December 20, 1999). Furthermore, the 
press ordinance approved in 1990 under Portuguese rule continues to be the legal framework 
in which journalists operate today, meaning that after the handover no significant alteration 
was introduced in the legislation that regulates journalists’ activity in Macao. 

After the handover, coinciding with the liberalization of the gambling industry that 
became the territory’s major economic sector, subsidies granted to the press substantially 
increased. New publications in Chinese emerged along with bilingual newspapers in 
Chinese/English and Chinese/Portuguese. All are entitled to official subsidies after an initial 
period of five years in circulation as long as they offer content in one of Macao’s two official 
languages (Dispatch 145/GM/2002 from the Head of Macao Government, June 24, 2002). 

Subsidies, inherited from the Portuguese colonial period, remain the most important 
source of income for the press in Macao. Newspapers, besides printing only a few thousand 
copies per edition or solely one thousand copies in the case of the Portuguese press, do not 
yet have a real digital business model which makes them very dependent on government 
subsidies and advertising (M. Carvalho, interview, May 14, 2016). The case of the Portuguese 
language press is particularly paradigmatic of this. While estimates indicate that only 20,000 
residents in the territory speak the language (Lusa, 2016), there are three dailies and two 
weeklies, one radio station and one television channel entirely in Portuguese. 

Following the handover, the media system clearly expanded, in particular the press, but 
its main characteristics have remained untouched, namely the level of professionalism. 
“While newsrooms recruited journalists from Portugal, China, Malaysia, Philippines and 
Australia, the number of professionals per newsroom remains low and these have little say in 
the editorial line defined by the owners and the editors” (J. F. Pinto, interview, May 20, 2016). 
This same idea is conveyed by Sérgio Terra who underscores the fact that “the newspapers 
are produced by a small number of journalists, which significantly limits the possibility of 
covering a large number of events” (interview, 16 August 2016). Furthermore, with just a few 
journalists per newsroom specialization becomes inexistent (M. Carvalho, interview, 14 May 
2016), raising concerns about the quality of the journalistic content being produced. 

Most media tend to present a pro-Beijing editorial line despite the fact that some do 
publish critical pieces on the actions of the Macao government, especially the dailies Ponto 



Ribeiro, N. & Simöes, J. M. 
The Political and Economic Dependence of the Press in Macao under Portuguese and Chinese Rule: 

Continuity and Change 

ISSN 2386-7876 – © 2021 Communication & Society, 34(1), 29-40 

37

Final and Hoje Macau –published in Portuguese– the monthly Lun Chon Mui Tai (All About 
Macao) and the digital newspaper Oi Mun Iat Pou (Macao Concealers) –published in Chinese. 
Even though the names of those who own newspapers is not made public, creating ownership 
opacity, in some cases this information has been disclosed. Based on this incomplete 
information concerning press ownership, it is possible to conclude that, at least to some 
extent, media plurality can be mentioned since both pro-Beijing and pro-democratic groups 
own publications in the territory. 

While the government owns TDM, which operates two radio and two television channels 
in Portuguese and Chinese, the largest newspaper in circulation –Mun lat Pou (Macao Daily 
News) – is directly sponsored by the Chinese Communist Party (IBP, 2016: 53). On the opposite 
side, the digital newspaper Macau Concealers, which also offers a seasonal print edition, has a 
direct connection with the New Macao Association, a pro-democracy political party founded 
in 1992, which since its inception has managed to elect a small number of MP’s of the Macao 
Legislative Assembly (ranging from 1 to 3). The president of the party is Jason Chao who is the 
editor-in-chief of Macau Concealers. The table below shows the main characteristics of the 
Macao media system after the handover to China: 
 

Table 2: Dimensions of the Macao Media System in the 21th century (under Chinese 

administration). 

State Role 

HIGH 

Political parallelism 

HIGH 

Professionalism 

LOW 

Media Market 

LOW 

Source: Own elaboration. 

The existence of publications that are critical of the lack of democracy in the territory 
demonstrates that political alignment with the government is enforced less than during 
Portuguese political rule when there were cases of journalists arrested and harassed. In fact, 
even in Mainland China where party structures control the media landscape “by banning 
wayward publications, jailing dissident journalists, and attempting to consolidate control 
under huge government-run conglomerates” (Hassid, 2016, p. 3), there is some tolerance to 
“press openness on the type of problems that, if left unreported and unsolved, might stir 
popular dissatisfaction” (Shirk, 2011, p. 20). Therefore, the fact that journalists in Macao are 
able to take critical stances should not be perceived as unique within the Chinese context 
(Weller, 2012). It shall best be understood in the wider context of China’s policy towards the 
media, marked by what scholars have defined the safety valve strategy that allows for the 
relief of public discontent through temporary measures that allow for critical voices to be 
heard on the media and through activist movements. This strategy does not change the 
authoritarian nature of the state, but it instead functions as a powerful tool for it to better 
control discontent and maintain its power (Chen, 2016). 

The possibility of reporting facts and occasionally taking critical stances has led to the 
“growing sense of the liberal watchdog model” among some Chinese journalists (Zhao, 2008, 
p. 253) and according to Hassid (2016, p. 51) there are reporters that do look up to an “idealized 
American model of the press”. In the case of Macao, the fact that the media system is very 
much dependent on the revenue originating directly or indirectly from the government is 
perceived by those who operate in the sector as the only option to sustain the multi-linguistic 
media landscape: “The public support given by the Macao government to all the Chinese and 
Portuguese press published in the territory is important in order to allow pluralism and 
diversity of editorial options” (L. Ortet, interview, 28 June 2016). Journalists who defend this 
system tend to describe it as a way of liberating the media from economic suffocation, thus 



Ribeiro, N. & Simöes, J. M. 
The Political and Economic Dependence of the Press in Macao under Portuguese and Chinese Rule: 

Continuity and Change 

ISSN 2386-7876 – © 2021 Communication & Society, 34(1), 29-40 

38

increasing its independence and diversity: “The government supports diversity, as 
newspapers follow different editorial lines and to this date the government has never 
favoured this or that newspaper neither has it discriminated any of the publications” (J. M. 
Encarnação, interview, 18 August 2016). A similar opinion is expressed by other interviewees 
who consider that “there is no direct relationship between the subsidies of the government of 
the Macao Special Administrative Region and the pluralism of Portuguese-language 
newspapers” (S. Terra, interview, 16 August 2016). 

The unanimous view of the interviewees on how there is no or few political interferences 
on newspapers published in Portuguese and Chinese languages is contradicted by 
international reports, namely those produced by the International Federation of Journalists 
to the Special Administrative Regions of China and by the European Union. The later, in a 
report made public in 2015, considered that restrictions and self-censorship are mostly visible 
in “the media in Chinese language and in the news on issues related to China” (European 
Commission, 2015, p. 4). Journalists in the territory tend, however, to express a more positive 
view on press freedom in Macao, mostly that concerning news in English and Portuguese: 
“The Chinese media reality is different. News values are different and there is much more 
pressure. When I worked at the television the Chinese channel TDM was under pressure, most 
surreptitious” (M. Carvalho, interview, May 14, 2016). 

Even though the discourse of the journalists interviewed can be fuelled by economic 
dependence from the government, it is a fact that since 1999 the government has not 
suppressed subsidies attributed to the publications (J. F. Pinto, interview, May 20, 2016). This 
demonstrates that, contrary to what happened during the transition period, the post-1999 
Macao authorities have been cautious when dealing with the private media in the territory, 
not resorting to public intimidation or the financial strangulation of the newspapers that have 
adopted a critical or less flattering tone towards the government. Broadcasting, on the other 
hand, remains entirely under the control of the government. 

7. Conclusions 

Macao has been, for a few decades, one of the cities in the world with the largest number of 
published newspapers per capita. Far from being driven by a competitive media market, this 
is rather the result of political sponsorship combined with the need to serve different cultural 
communities that speak different languages. Despite the fact that the number of media 
expanded immensely after the handover to China, the size of the market presents all the 
contingencies of a territory with a small population. In fact, even though Macao is not a 
sovereign nation, some of the characteristics of its media market are similar to those that 
Manuel Puppis (2009) identified in small states, namely small audience, shortage of resources 
and capacity for media production, and small advertising market. While these combined 
characteristics lead to a strong dependence on public policies, that are supposedly designed 
to overcome the fragility of the media market, this raises justified concerns over the 
asphyxiation of critical voices and the real possibilities of a free press. 

By using the four dimensions proposed by Hallin and Mancini to analyse the media 
system we have concluded that the main characteristics of the press and broadcasting in 
Macao after the handover do not differ much from the ones that were in existence during 
most of the 20th century under Portuguese rule. Even after the end of the Estado Novo 

dictatorship, the media remained very much under the control of the State until Portuguese 
rule came to an end, thus demonstrating that the democratic authorities were unable to 
generate a free press. This seems to suggest that, contrary to the literature (e.g. Keane, 1991), 
democratic states do not necessarily produce liberal media systems. 

The scenario of State dependency has not been significantly altered since subsidies and 
official advertising remain the main source of revenues for the privately-owned newspapers. 
For journalists working for a long time in Macao newsrooms who were interviewed for this 



Ribeiro, N. & Simöes, J. M. 
The Political and Economic Dependence of the Press in Macao under Portuguese and Chinese Rule: 

Continuity and Change 

ISSN 2386-7876 – © 2021 Communication & Society, 34(1), 29-40 

39

article, public subsidies are the only option left for the survival of the newspapers. They also 
do not perceive that this affects their freedom to report the news. Even though this should 
not be understood as an absence of pressures, the publication of some critical pieces about 
the government’s actions seems to indicate that the Macao authorities are embracing the 
Chinese strategy of safety value which can ultimately be used to reduce the public frustration 
by creating a sense of openness to criticism on non-crucial themes. 

Even though China and Portugal are two countries with very different political and 
economic systems, their political history helps to explain why the media system in Macao did 
not undergo radical change after the handover. While China is ruled by a semi-autocratic 
government and has transitioned from a communist to a capitalist economy, Portugal 
inaugurated the third wave of democratization and thus was still a young democracy during 
its final decades of sovereignty over Macao. 

Throughout the entire 20th century, like today, the political sphere always exercised its 
control over the media in the territory of Macao and so it cannot be said that there has been 
transition from a system marked by freedom to one marked by control. In practical terms this 
means that when advocating for more press freedom in Macao it has to be noted that this does 
not represent going back to a reality that existed in the past and which was disrupted after 
the handover, but it demands, instead, the construction of a new relationship between the 
media and the State which requires breaking away from the long tradition of governmental 
dependence. 

References 

Aresta, A. & Oliveira, C. V. (2009). Macau: Uma História Cultural. Lisboa: Fundação Jorge 
Álvares. 

Braga, J. M. (1965). Primórdios da Imprensa em Macau. Macau: Diocese de Macau. 
Chan, J. M. & Lee, C. (1988). Press Ideology and Organizational Control in Hong Kong. 

Communication Research, 15(2), 185-197.  
https://www.doi.org/10.1177/009365088015002004 

Chen, D. (2016) Review Essay: the Safety Valve Analogy in Chinese Politic. Journal of East Asian 
Studies, 16(2), 281-294. https://www.doi.org/10.1017/jea.2016.4 

Clarim (2016). Quem Somos. Retrieved from http://www.oclarim.com.mo/quem-somos/ 
Clayton, C. H. (2009). Soverignity at the Edge. Macau & the Question of Chineseness. Cambridge 

& London: Harvard University Asia Center. 
Dinis, J. R. (2011). Editorial – 29 Anos Depois, Jornal Tribuna de Macau, 30 October. 
DSEC (2017). Resultados Globais dos Intercensos 2016. Retrieved from 

http://www.dsec.gov.mo/Statistic/Demographic/GlobalResultsOfBy-Census/2016中期人
口統計.aspx 

European Commission (2015). Relatório Conjunto ao Parlamento Europeu e ao Conselho – 
Região Administrativa Especial de Macau: Relatório Anual 2015. Retrieved from 
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PT/TXT/?uri=CELEX%3A52015JC0013 

Gomes, C. (2001). Freedom of the Portuguese Press during the transition period (1987-99) in 

Macau. Master’s dissertation. Leicester: University of Leicester. 
Hallin, D. & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems: Three models of media and politics. 

Cambridge: Cambridge University Press. 
Joint Declaration of the Portuguese and Chinese Governments about the Issue of Macau (1999). 

Retrieved from http://bo.io.gov.mo/bo/i/88/23/dc/pt/ 
Hassid, J. (2016). China’s Unruly Journalists. How Committed Professionals are changing the 

People’s Republic. London & New York: Routledge. 
Keane, J. (1991). The Media and Democracy. Cambridge: Polity. 
Lusa (2016). Memória de Pessanha quase desaparecida de Macau, 90 anos depois da sua morte, 

Retrieved from http://noticias.sapo.tl/portugues/lusa/artigo/20372945.html 



Ribeiro, N. & Simöes, J. M. 
The Political and Economic Dependence of the Press in Macao under Portuguese and Chinese Rule: 

Continuity and Change 

ISSN 2386-7876 – © 2021 Communication & Society, 34(1), 29-40 

40 

Macau Hoje (1999). Retrieved from the edition of June 7, 1999. 
Matias, J. C. (2016). “Os Últimos Dias da Transição”. In J. Figueira (Ed.), 15 Anos Depois: A 

Imprensa Portuguesa de Macau (1999-2014) (pp. 29-48). Macau: Fundação Rui Cunha/ 
Livros do Oriente. 

Mosco, V. (2009). The Political Economy of Communication. London: Sage. 
IBP [International Business Publications] (2016). Macao – Business and Investment 

Opportunities Yearbook, vol. 3. Washington: IBP. 
Museu das Comunicações (2016). A Rádio em Macau. Retrieved from  

http://macao.communications.museum/por/exhibition/secondfloor/moreinfo/2_9_3_R
adioMacau.html 

Nielsen, R. K. & Linnebank, G. (2011). Public Support for the Media: A Six-Country Overview 
of Direct and Indirect Subsidies, report from the Reuters Institute for the Study of 
Journalism, University of Oxford. 

RAEM (2015). Macau Yearbook 2015. Macau: The Government Information Bureau of the Macao 
Special Administrative Region. 

Patrão, C. (2004). A Imprensa Portuguesa em Macau. Um Fenómeno de Sobrevivência. Coimbra: 
thesis presented at the Faculty of Letters, University of Coimbra. 

Picard, R. G. (2013). State Support for News: Why Subsidies? Why Not? What Kinds? In P. 
Murschetz (Ed.), State Aid for Newspapers. Theories, Cases, Actions. Berlin: Springer. 

Puppis, M. (2009). Media Regulation in Small States. The International Communication Gazette, 

71(1–2), 7–17. https://www.doi.org/10.1177/1748048508097927 
Ribeiro, N. (2014) Broadcasting to the Portuguese Empire in Africa: Salazar's singular 

broadcasting policy. Critical Arts: South-North Cultural and Media Studies, 28(6), 920-937. 
https://www.doi.org/10.1080/02560046.2014.990630 

Ribeiro, N. (2015). Censorship and Scarcity. Controlling new and old media in Portugal, 1936-
1945. Media History, 21(1), 74-88. https://www.doi.org/10.1080/13688804.2014.950951 

Shirk, S. L. (2011). Changing Media, Changing China. In S. Shirk, Changing Media, Changing 

China. Oxford: Oxford University Press. 
Simões, J. M. (2017). Jornalismo Multicultural em português: Estudo de Caso em Macau. Lisboa: 

Media XXI. 
Trappel, J. (2010). Squeezed and Uneasy: PSM in Small States — Limited Media Governance 

Options in Austria and Switzerland. In P. Iosifidis (Ed.), Reinventing Public Service 
Communication (pp. 209-221). London: Palgrave Macmillan. 

Weller, R. (2012) Responsive Authoritarianism and Blind-Eye Governance in China. In N. 
Bandelj & D. J. Solinger (Eds.), Socialism Vanquished, Socialism Challenged: Eastern Europe 

and China, 1989-2009 (pp. 83-99). Oxford: Oxford University Press. 
Zhao, Y. (2008). Communication in China: Political Economy, Power, and Conflict. Lanham: 

Rowman & Littlefield. 


